Paras paikka etsiä selviä ja yksinkertaisia vastauksia yleisiin kysymyksiin. Satelliitin toimintaperiaatteesta asennukseen ja teknisiin tietoihin.

Vaikka toimitammekin internetpalvelumme satelliittiantennilla emmekä kaapeleilla tai matkapuhelinverkon kautta, lopputuloksena on sama internet. Kun satelliitti-internetpalvelu on käytössäsi, tavoitteemme on toimittaa sinulle nopeaa ja luotettavaa palvelua, josta voit nauttia joka päivä.

Jos haluat lisätietoa, olemme koonneet tälle sivulle meille usein esitettyjä kysymyksiä. Sinun kannattaa ensin tarkastaa täältä, onko kysymykseesi jo vastattu. Jos ei ole, lähetä meille sähköpostia tai soita. Autamme aina mielellämme!

Internet satelliitin kautta?

Mikä on satelliitti-internet?

Se tarkoittaa yksinkertaisesti nopeaa yhteyttä, joka on "aina päällä" 22 Mbps:n latausnopeudella ja 6 Mbps:n lähetysnopeudella. Tarjoamme useita erilaisia paketteja tiedonsiirtotarpeisiisi.

Voinko oikeasti saada luotettavan satelliitti-internetyhteyden kaikkialla Suomessa?

Kyllä – satelliitti-internetyhteys on saatavilla KAIKKIALLA Suomessa. Kunhan sinulla on sähköt ja näet taivaan, voimme toimittaa sinulle nopean internetyhteyden haluamaasi paikkaan tänään.

Kuinka valitsen itselleni oikean palvelun?

Tarjoamme useita eri satelliitti-internetpalveluita ja hyvän valikoiman tiedonsiirtopaketteja. Palvelun tai paketin valinta riippuu siitä, mihin käytät internetiä ja kuinka moni ihminen käyttää järjestelmää. Kotiliittymissämme on kuukausittaiset tiedonsiirtopaketit, jotka sopivat useimpiin tarpeisiin. Tarjoamme myös rajoittamattomia yön yli kestäviä jaksoja tietyille paketeille.

Jos et ole varma, mikä paketti sopii sinulle parhaiten, ja haluat ilmaista, puolueetonta neuvontaa, soita meille.

Veloitetaanko minua sen mukaan, kuinka kauan internetmodeemini tai tietokoneeni on verkossa?

Ei. Kaikissa paketeissamme maksat tietystä tiedonsiirtomäärästä määrätyn hinnan joka kuukausi, riippumatta siitä kuinka usein käytät yhteyttä. Jos satut käyttämään kaiken kuukausittaisen tiedonsiirtokiintiösi, voit yksinkertaisesti maksaa lisäkiintiöstä seuraavaan kuuhun asti (hieman kuin prepaid-puhelinliittymässä) tai vaihtoehtoisesti vaihtaa liittymän seuraavan tason pakettiin.
Onko satelliitti-internetissä rajoituksia, jotka minun tulisi tietää?

Kaikissa satelliittiliittymissä on pieni (0,7 sekunnin) viive, jota kutsutaan latenssiksi. Tällä on erilaisia vaikutuksia erilaiseen internetin käyttöön. Tämä tarkoittaa, että tiettyihin erityiskäyttötarkoituksiin on tärkeää valita oikea järjestelmä. Muutoin satelliitilla ja muilla internetpalveluilla ei ole suurta eroa.

Yleisesti ottaen satelliittiliittymä ei ole ihanteellinen seuraaviin käyttötarkoituksiin:

  • online-pelaaminen ja vertaisverkot
  • jotkin etäkäyttöohjelmistot
  • tietyt VPN-sovellukset.

Jos tarvitset yhtä tai useampaa yllä mainituista, sinun kannattaa soittaa meille, jotta voimme neuvoa sinua ennen päätöksen tekemistä. Autamme aina mielellämme näissä kysymyksissä. Lue myös alla oleva tekninen osio, jossa on lisätietoa latenssista.

Avonlinen satelliitti-internetpalvelut

Miksi minun kannattaa hankkia satelliitti-internetliittymä Avonlineltä?

Avonline on yksi Euroopan suurimmista satelliitti-internetpalveluiden tarjoajista. Olemme yhdistäneet jo yli 10 000 asiakasta uusimpiin satelliitti-internetpalveluihin. Avonline Broadband on Avonline plc:n osasto. Olemme palvelleet asiakkaita jo vuodesta 1981.

  • mahtava asiakastuki monen vuoden kokemuksella satelliitti-internetistä
  • suomalainen IP-osoite, joka mahdollistaa suomalaisten verkkosivujen ja sisällön saumattoman käytön
  • joustavat sopimusajat
  • mahdollisuus vuokrata tai ostaa laitteistoa
  • useita helppotajuisia palvelupaketteja ilman piilotettuja kustannuksia
  • ammattiasennus valtuutetuilta asentajilta tai mahdollisuus asentaa laitteet itse
  • Euroopan parhaat hinnat sekä hintatakuu

Kuinka nopea satelliitti-internet on?

Tarjoamme useita eri satelliittipalveluita, parhaimmillaan 22 Mbps:n latausnopeudella ja 6 Mbps:n lähetysnopeudella. Ilmoitetut nopeudet ovat kaikissa satelliittipaketeissa enimmäisnopeuksia. Tämä tarkoittaa, että nopeudet voivat vaihdella kaikkien asiakkaiden verkonkäytöstä riippuen.

Mitä omia laitteita tarvitsen?

Omasta takaa tarvitset tietokoneen. Ammattitaitoinen asentaja asentaa satelliittiantennin (ulkona) ja yhdistää sen modeemiin (sisällä) sekä asentaa langattoman reitittimen, jos ostit meiltä sellaisen.

Voinko asentaa sen itse? Mitä asennusvaihtoehtoja minulla on?

Kyllä, voit asentaa järjestelmän itse, jos olet taitava käsistäsi. Meillä on kolme asennusvaihtoehtoa. 1) Ammattilaisen asennus – maksat siitä, että valtuutettu asentaja asentaa järjestelmän täysin ja näyttää, kuinka satelliitti-internet toimii. 2) Itseasennuspaketti (tee-se-itse-sarja), joka sisältää asennukseen tarvittavat kulutustarvikkeet. 3) Valitset mahdollisesti tuntemasi paikallisen asentajan ja järjestät itse täyden asennuksen.

Tarvitsenko puhelinlinjan?

Et tarvitse.

Itse asiassa voit halutessasi käyttää satelliitti-internetpalvelua ilmaisten internetpuheluiden soittamiseen eri sovelluksilla, kuten Skypen tai Applen FaceTimen kautta.

Voinko käyttää langatonta reititintä?

Kyllä. Ostamalla langattoman reitittimen kuka tahansa voi käyttää internetyhteyttä yhdistämättä laitettaan fyysisesti modeemiin (siis "langattomasti"). Useimmille ihmisille tämä on helpoin tapa lisätä useita käyttäjiä palveluun samanaikaisesti.

Kun valitset ammattilaisasennuspalvelumme, me varmistamme järjestelmän asennuksen yhteydessä (ilman lisämaksua), että Avonlinen langaton reititin toimii oikeilla asetuksilla ja turvallisesti. Myymme erilaisia langattomia reitittimiä erilaisiin kohteisiin pienemmistä yhden tai kahden käyttäjän taloista suurempiin neljän tai useamman käyttäjän kiinteistöihin. Jos kerrot mitä tarvitset, osaamme suositella sinulle oikeaa langatonta reititintä.

Voinko yhdistää palveluun useampia käyttäjiä?

Kyllä – edellisissä kysymyksissä käsitellään langattoman reitittimen käyttämistä, mikä mahdollistaa useamman käyttäjän yhdistämisen.

Voinko pelata online-pelejä satelliitti-internetillä?

Kukaan asiansa osaava satelliitti-internetpalveluntarjoaja ei suosittele satelliitti-internetiä useimpiin online-peleihin latenssin vuoksi (eli ajan, joka signaalilla kestää käydä yli 35 000 kilometrin korkeudessa olevan satelliitin luona).Katso yläpuolelta kysymys Mitä latenssi on ja vastaus siihen, jos tarvitset lisätietoa.

Kysymyksiä tiedonsiirrosta ja kohtuullisen käytön käytännöistä

Meillä on verkkosivu, joka käsittelee tiedonsiirron määrän hallintaa ja Kohtuullisen käytön käytäntöjä täällä. Satelliitin operaattori voi päivittää näitä käytäntöjä ajoittain, joten pidämme aina tämänhetkisen ja vanhat käytännöt asiakkaiden saatavilla tällä sivulla. Käsittelemme yleisempiä kysymyksiä alla.

Onko tiedonsiirron määrää rajoitettu?

Kyllä, jokaisella paketilla on kuukausittainen tiedonsiirtorajoitus. Paketteihin kuuluu kuukausittainen rajoitus. Jos olet käyttänyt kuukauden tiedonsiirtomäärän, järjestelmä käytännössä pysähtyy, kunnes seuraavan kuukauden tiedonsiirtomäärä tulee tilisi käyttöön. Jos tiedonsiirtokapasiteettisi loppuu kesken, voit ostaa lisäkapasiteettia tai vaihtaa suurempaan palvelupakettiin – lue lisätietoja alta. Voit milloin vain tarkastaa käyttämäsi tiedonsiirtomäärän Customer Portal -sivulta.

Jotkin paketit sisältävät myös rajoittamattoman käytön yön yli (eli 00:00-06:00). Jos käytössäsi on tämä ominaisuus, tänä aikana siirtämääsi tietoa ei lasketa mukaan kiinteään kuukausittaiseen tiedonsiirtorajoitukseen.

Mikä on kohtuullisen käytön käytäntö?

Jos sitä sovelletaan liittymääsi, "Kohtuullisen käytön käytäntö" (Fair Access Policy eli "FAP") määrittelee, kuinka satelliitin operaattori hallitsee satelliitin kautta kulkevaa dataa kaikille käyttäjille reilulla tavalla. Kohtuullisen käytön käytännön tarkoituksena on estää epäreilu käyttö käyttäjien pieneltä vähemmistöltä tai käyttö, jota satelliitin operaattori ei hyväksy.

Satelliitin operaattori voi ajoittain muuttaa Kohtuullisen käytön käytäntöä. Asiakkaat, joiden käyttö ylittää satelliitin operaattorin rajoitukset, luokitellaan suurkäyttäjäksi, ja heidän tiedonsiirtonopeuksiaan rajoitetaan kuormittuneessa verkossa, kunnes käyttö palaa takaisin normaalille tasolle.

Kohtuullisen käytön käytäntö pätee yleensä sekä lataus- että lähetysliikenteeseen. Liikenteen määrä lasketaan siis sekä sisään- että ulospäin kulkevasta liikenteestä.

Mitä tapahtuu, jos ylitän käyttörajoitukset? Katkaistaanko yhteyteni?

Ei, mutta siirtonopeuttasi pienennetään huomattavasti seuraavaan kuukauteen asti. Tarkoituksena on tarjota kaikille käyttäjille tasalaatuista palvelua.

Voinko ostaa lisää tiedonsiirtokapasiteettia, jos ylitän siirtorajan?

Kyllä – sinulla on kaksi vaihtoehtoa. Jos arvelet seuraavan pakettitason tiedonsiirtorajoituksen sopivan paremmin käyttöösi, voimme vaihtaa pakettisi nopeasti, yleensä samana päivänä, jona pyydät vaihtoa. Tällöin saat käyttöösi lisää tiedonsiirtokapasiteettia (suhteessa vanhaan rajoitukseen). Jos tarvitset kertaluontoisesti lisää tiedonsiirtokapasiteettia, voit ostaa lisää kapasiteettia, alkaen yhdestä gigatavusta. Tällaisen voi lisätä tiliisi milloin tahansa.

Voinko tarkistaa, paljonko olen käyttänyt tiedonsiirtokapasiteettia?

Kyllä, voit helposti tarkistaa tämän Customer Portal -sivulta. Voimme myös lähettää sinulle viestin, kun tiedonsiirtorajasi lähestyy.

Kuinka voin tarkistaa, mihin lataus- ja lähetysnopeuksiin yhteyteni kykenee?

Käymällä Customer Portal -sivulla voit käyttää palvelullesi sopivaa nopeudentarkistustyökalua.

Asennus

Yleensä asennus on hyvin suoraviivainen yhden tai kahden tunnin prosessi.

Ostanko laitteet itselleni?

Voit halutessasi ostaa laitteet tai vuokrata ne. Jos käytät kuukausittaista vuokrausta, vastuu järjestelmän toimivuudesta on meillä. Jos se hajoaa missään vaiheessa, on meidän vastuullamme korjata tai vaihtaa laitteet. Jos ostat laitteet itsellesi, saat niille 12 kuukauden takuun.

Kauanko asennus ja käyttöönotto kestää?

Yleensä saamme asennuksen suoritettua kahden työviikon sisällä. Jos teit tilauksen internetissä, soitamme sinulle ja sovimme sopivan asennuspäivän, jos olet valinnut meidän asennuspalvelumme.

Mitä perusasennus sisältää?

Ammattilaisen suorittama perusasennus sisältää antennin ja seinätelineen kiinnittämisen normaaliin tiili- tai betoniseinään tavallisten teleskooppitikkaiden ulottuville enintään 30 metrin päähän modeemin suunnitellulta paikalta. Me myös asennamme ja säädämme langattoman reitittimen, jos ostit meiltä sellaisen. Saatamme pyytää sinua allekirjoittamaan asennuksen hyväksymislomakkeen laadunvalvontaa varten.

Mitä tapahtuu jos/kun muutan?

Muuttaminen ei ole ongelma satelliitti-internetliittymällesi. Sinun täytyy vain ilmoittaa meille mahdollisimman nopeasti, jotta ehdimme siirtää järjestelmän (erillisestä maksusta), jotta palvelu on mahdollisimman vähän aikaa pois käytöstä. Jos haluat siirtää järjestelmän itse, sinun tulee silti ilmoittaa meille, jotta uusi osoite on varmasti järjestelmässämme.

Tekniset kysymykset

Mitä latenssi tarkoittaa?

Koska signaali kulkee pitkän matkan satelliitille ja takaisin, kaikissa satelliittiteknologioissa on pieni viive signaalin vastaanottamisessa. Viive on noin ¾ sekuntia (700 millisekuntia). Useille sovelluksille tämä viive ei ole huomattava, mutta jos ohjelma lähettää ja vastaanottaa usein pieniä datapaketteja (kuten online-peleissä), vaikutus voi olla suurempi.

Jos haluat lisätietoa latenssista, soita meille, niin vastaamme mielellämme.

Vaikuttaako sää satelliittipalveluun?

Uusimmat Ka-taajuuskaistan satelliitti-internetpalvelut sisältävät useita ominaisuuksia, joiden tarkoitus on taata parempi toimivuus yleisimmissä eurooppalaisissa sääolosuhteissa, joten lumen ja sateen ei yleisesti ottaen pitäisi vaikuttaa palveluun. Kaatosade ja erittäin raskas ja märkä lumi voivat aiheuttaa väliaikaista hidastumista, kuitenkin vain ääriolosuhteissa.

Uusimmat palvelumme lisäävät automaattisesti tehoa tällaisten olosuhteiden vallitessa. Nämä toiminnot ovat automaattisia, joten nopeuden hidastuminen on yleensä lyhytaikaista ja normaali nopeus palaa itsestään. Antennin perusasennus on myös suunniteltu kestämään tuulta, jonka voimakkuus on 90 km/h.

Hinnat

Jos valitsen alennetun tarjouspaketin, mitä tapahtuu?

Jos olet saanut alennusta, yleensä ensimmäisille kolmelle kuukaudelle 24 kuukauden sopimuksesta, kuukausittainen lasku nostetaan automaattisesti alennuskauden lopuksi ilmoitettuun ohjevähittäishintaan ("OVH").

Tämänhetkiset OVH:t paketeille, joihin kuuluu alkuvaiheen alennus, ovat seuraavat:

  • Tooway 10 Gt – 39,95 €
  • Tooway 25 Gt – 59,95 €
  • Tooway 40 Gt – 79,95 €
  • Tooway Extra – 99,95 €
  • Tooway Infinite – 129,95 €